A Flashkártyáról

A Flash – alapszabálya szerint – gyors, izgalmas és pörgős játék, ami elsősorban a játékosok reakcióidejét, reflexeit és figyelmét teszi próbára. A szabálya egyszerű, gyorsan tanulható. A rövid játékidőnek köszönhetően pedig kifejezetten alkalmas olyan gyerekek és fiatalok számára, akik a gyors játékkörök izgalmát kedvelik. A kártyajátékra más szabályváltozatok is találhatóak a honlapon (http://ginkohaz.hu/flashkartya/), amelyek már komolyabb tervezést, átgondolást, akár számolást igényelnek a játékosoktól.

Autizmus és társasjáték

Autizmussal élő gyerekek esetében is a társasjátékok használata amellett, hogy szórakoztató szabadidős tevékenység, rengeteg fejlesztési lehetőséget is rejt magában. Egy motiváló játékhelyzet remek keretül szolgál többek között az olyan készségek tanítására, mint a kezdeményezés, visszautasítás, a játékeszközökön való osztozkodás, szabálykövetés, a játék alatt a saját sorunk kivárása, illetve a frusztrációtűrés, nyerés és vesztés szociálisan megfelelő módon való elfogadása.

Mielőtt kiválasztjuk a játékot és kialakítjuk hozzá a megfelelő környezetet, érdemes végiggondolni, hogy mi a célunk az adott játékhelyzetben: van-e olyan konkrét készség, aminek az elsajátítását szeretnénk elősegíteni, vagy csupán egy közös örömteli tevékenységet kívánunk teremteni. Ennek tükrében tudjuk kialakítani az ideális környezetet. Ha például az az elsődleges célunk, hogy a gyermek egy kortársával együtt tudjon játszani, közös játékeszközt használni, akkor érdemes az egyéb kihívást jelentő tényezőket minimálisra csökkenteni: válasszunk olyan játékot, amit a gyermek már jól ismer, szeret; teremtsünk csendes, ingerszegény környezetet; legyen egyértelmű minden résztvevő számára, hogy mi az elvárás, ki hol foglalhat helyet, meddig fog tartani a játék; szükség esetén milyen jutalom jár a tevékenységben való részvételért.

Ezen kívül egyénre szabottan kell a résztvevők igényeinek és képességeinek megfelelő játékot választani. Ha a gyermeknek nehezére esik a veszítést elfogadni, válasszunk olyan játékot, amiben nincs ilyen tényező: gyűjtögetős, egyeztetős vagy beszélgetős, képjellemzős játékok stb. (hasznos játékötlet-gyűjtemény található Őszi Tamásné és Havasi Ágnes Babzsák Fejlesztő Program című kiadványában: https://bit.ly/2Ppnhiq). Továbbá gondoljuk végig, hogy mi az adott gyermek érdeklődése, preferenciája, milyen játékokat szeret és mik az erősségei. Válasszunk olyan játékot, amit örömmel végez és sikerélményhez juttatja. Ha jó memóriával rendelkezik, keressünk olyan tevékenységet, ahol ezt ki tudja használni. Ha kifejezetten élénk a fantáziavilága, akkor próbáljunk meg ehhez kibontakozási lehetőséget biztosítani.

A téma alaposabb megértéshez ajánljuk ezt a videót https://www.youtube.com/watch?v=BGBDgLFsqfo , amelyben egy szakember beszél nagyon szemléletesen az autizmusról és a társasjátékokról.

A Flashkártyában rejlő lehetőségek

A Flash egyszerű szabály- és szimbólumrendszerének köszönhetően könnyen adaptálható egy-egy személy vagy csoport igényeihez. Az olyan egyszerű tevékenységektől, mint a szín vagy szimbólum szerinti szortírozás az egészen komplex matematikai tudást igénylő játékokig (lásd Flashkártya játékszabály-változat: Flashmath, a Ginkó Ház honlapján) sokféle játékmód kialakítható a pakli felhasználásával. A Flashkártya lehet a szabadidős játékkészletrésze, de akár az autizmusspecifikus fejlesztés eszköze is. Az alapszabály szerinti játékmódban a játékosoknak olyan végrehajtó funkciókat kell működtetnie, mint a figyelem irányítása, a rugalmas szempontváltás és a gátlás. Ezek olyan autizmus spektrum zavar által érintett területek, melyek erősítése kifejezetten hasznos lehet az érintettek számára.

Szeretnénk a játék sokoldalúságát és adaptálhatóságát minél jobban kihasználni, ezért az info@ginkohaz.hu e-mail címre szeretettel várunk minden játékötletet, ezzel is elősegítve, hogy egy befogadó, széleskörűen alkalmazható szabálygyűjteményt alakítsunk ki, amit a különböző életkorú, képességprofilú és érdeklődésű játszani vágyók egyaránt tudnak hasznosítani.